Indianere og europæere i 1500-tallets Mexico – nye kilder og ny viden til erobringshistorien

Dette endagskursus er tilrettelagt som en udvidet introduktion til Mesoamerika før og frem til den spanske erobring og den tidlige kolonitid. Hvor tidligere historiske fremstillinger, inkl. undervisningsmaterialer, primært har taget udgangspunkt i de spansksprogede kilder, vil vi på dette kursus se nærmere på et udvalg af de indianske stemmer, og dermed nærme os de historiske begivenheder før, under og efter erobringen fra et andet synspunkt end det europæiske. Vi kan således opnå et mere nuanceret og komplekst syn på kulturmødet, kolonihistorien, og ikke mindst indianernes rolle i det historiske forløb.

Kurset kan tjene som baggrund for et undervisningsforløb med udgangspunkt i anvendelse af bogen Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico (Jesper Nielsen, Forlaget Columbus, København, 2018), som er skrevet netop med henblik på historieundervisningen i gymnasieskolen. Kursusdeltagere vil kunne købe et undervisereksemplar af bogen til en favorabel kursuspris.

Praktiske oplysninger

I kan booke kursuset til at komme på besøg på jeres gymnasium. I kan fx gå sammen med andre gymnasieskoler i kommunen/regionen. Det vil også være muligt at kurset afholdes hos os, på Sdr. Campus.

Prisen for kurset er DKK 16.900,- (ekskl. moms og transportudgifter). Adgang til case-materiale er inkluderet i prisen. Kontakt os for yderligere information.

KONTAKT OS FOR AT BESTILLE KURSET.